Aktywność fizyczna

Ruch jest warunkiem zdrowia i długowieczności. Jeżeli zdrową osobę w wieku podeszłym położymy do łóżka, możemy skrócić jej życie. Tak więc ruch to zdrowie, o ile uzgodnimy jego zakres i rodzaj. 

Profilaktyka urazów

Upadki to podstawowy zabójca zdrowych seniorów. Dlatego trzeba poświęcić trochę czasu na profilaktykę urazów w tym wieku. Podstawa to leczenie zaburzeń widzenia i zawrotów głowy. Równie ważna jest adaptacja otoczenia: likwidacja dywaników i progów, instalacja lampki świecącej w nocy w korytarzu (diodowa nie zużywa prądu prawie wcale). Pamiętajmy: upadek, złamanie - to jest to, co skraca życie również samodzielnym seniorom!

Organizacja życia seniora

Warto zdawać sobie sprawę, że osobie w wieku podeszłym nie można odmawiać ulubionych form aktywności. Należy je modyfikować, tak by nie szkodziły. Przykładem może być ogrodnictwo. Jeżeli senior będzie zmuszony całkowicie zrezygnować z tego hobby, zaowocuje to spadkiem jego wydolności, ograniczeniem wychodzenia z domu, może nawet obniżonym nastrojem. Z drugiej strony dzwiganie czy praca w przysiadzie również może być niekorzystna. Wskazane więc w tym konkretnym przypadku jest takie dobranie roślin i lokalizacji uprawy, aby zminimalizować niekorzystne czynności. W każdym aspekcie życia można znaleźć taki kompromis, wystarczy spróbować.